Schaduwzijde de donkere kant van onze natuur
Schaduwzijde - Hoe je je innerlijke duisternis kunt omarmen
Als je echt eerlijk bent over groeien, veranderen en ten volle van het leven genieten, zul je op een gegeven moment veel delen van jezelf tegenkomen die je moeilijk, zo niet volledig verontrustend, zult vinden om te accepteren.
Deze lelijke en beangstigende delen van onszelf zijn elementen van onze schaduwzijde: de donkere kant van onze natuur.
Op het gebied van de psychologie besteedde de bekende psycholoog Carl Jung veel aandacht aan dit probleem van de 'schaduwzijde', waarbij hij diep investeerde in het onderzoek van oude esoterische kennis en spirituele geschriften om niet alleen de geest van de mens maar ook om zijn ziel te behandelen.
Als reactie op zijn ernstige bezorgdheid creëerde Jung het Archetypes-model, een concept waarin hij geloofde dat onze onbewuste geest gefragmenteerd of gestructureerd is in verschillende 'zelven'. Deze zelven proberen te organiseren hoe we verschillende emoties, situaties en uitdagingen in het leven ervaren. Twee van Jungs belangrijkste archetypen zijn de persona en de schaduwzijde.
Photo by KELLEPICS on Pixabay (25-08-2023)
De geboorte van de schaduwzijde
Wat is de persona?
Volgens Jung definieert de persona wie we zouden willen zijn en hoe we door de wereld gezien willen worden. Het woord "persona" is afgeleid van een Latijns woord dat letterlijk "masker" betekent, maar in dit geval kan het woord metaforisch worden toegepast en vertegenwoordigt het alle verschillende sociale maskers die we dragen onder verschillende groepen mensen en situaties.
Wat is de schaduwzijde?
Aan de andere kant is het schaduwzelf een archetype dat deel uitmaakt van het onbewuste en is samengesteld uit onderdrukte ideeën, instincten, impulsen, zwakheden, verlangens, perversies en gênante angsten. Dit archetype wordt vaak omschreven als de donkere kant van de psyche, die wildheid, chaos en het vertegenwoordigt het onbekende. Jung geloofde dat deze latente energie in ons allemaal aanwezig is en in veel gevallen een sterke bron van creatieve energie vormt.
We worden allemaal puur geboren, als blanco schilderijen. Maar op een bepaald moment tijdens de ontwikkeling van onze kinderjaren leren we kennis die ons leert dingen in goed en kwaad te scheiden. Op het moment dat we van deze boom van kennis eten, worden onze schaduwen geboren en beginnen we ons in meerdere delen te verdelen. Bovendien beginnen we in ons culturele socialisatieproces die eigenschappen in ons uit te zoeken die aanvaardbaar zijn voor de samenleving (de persona), en die welke onaanvaardbaar zijn (die later worden verborgen - de schaduw).
Dit is waar de Persona en Schaduwzijde hand in hand gaan: de Persona is het liefdevolle gezicht dat we aan de wereld presenteren, terwijl de Schaduw het gezicht is dat we voor de wereld verbergen.
De creatie van de niet-authentieke maar sociaal aanvaardbare Persona bracht de creatie van de authentieke maar verdoemelijke schaduw voort. Beiden zijn onafscheidelijk.
Zoals Jung uitlegde: Wat wij beschaafd bewustzijn noemen, heeft zich gestaag afgescheiden van de basisinstincten. Maar deze instincten zijn niet verdwenen. Ze hebben alleen het contact met ons bewustzijn verloren en worden daardoor gedwongen om op een indirecte manier voor zichzelf op te komen. Dit kan zijn door middel van lichamelijke symptomen in het geval van een neurose, of door middel van verschillende soorten incidenten, of door onverklaarbare stemmingen, onverwachte vergeetachtigheid of spraakfouten, de moderne mens beschermt zichzelf tegen het zien van zijn eigen gespleten toestand door een systeem van compartimenten. Bepaalde gebieden van het uiterlijke leven en van zijn eigen gedrag worden als het ware in aparte laden bewaard en worden nooit met elkaar geconfronteerd.
Daardoor hopen de donkere schaduw kenmerken die we allemaal bezitten zich op in de hoeken van onze onbewuste geest en raken ze nooit voldoende geïntegreerd in onze bewuste geest, omdat we onze gespleten toestand überhaupt nooit zien (vanwege onze psychologische afweermechanismen). En dus gaan we door met het verzamelen van deze duistere verlangens, motivaties en angsten.
Dit gebrek aan bewustzijn van de Schaduwzijde - en de ontkoppeling van ons ware Gehele zelf - kan gevaarlijk zijn. De ontkenning van de schaduw kan leiden tot fysieke, emotionele, psychologische en interpersoonlijke gevolgen die zeer lang aanhouden.
Onderdrukking van de Schaduwzijde
Het is begrijpelijk dat het proces van beschaafd worden vereist dat we aspecten van onszelf onderdrukken die niet passen in het gestructureerde ideaal van onze samenleving. Het brengt ons echter hoge kosten met zich mee. We worden heel en compleet geboren, maar we leren langzaamaan gebroken levens te leiden, waarbij we sommige delen van onze natuur accepteren, maar andere delen verwerpen en negeren.
Een vakantie naar een ander deel van de wereld zal je laten zien hoe willekeurig sommige van deze “goed / slecht” verdelingen zijn (die de Schaduwzijde creëren). In het Westen wordt oogcontact bijvoorbeeld als zelfverzekerd en boeiend ervaren, terwijl het in Japan als arrogant en grof wordt ervaren. In het Midden-Oosten is boeren na een maaltijd een teken van plezier, maar overal ter wereld wordt het als vulgair en lomp beschouwd. En in Amerika worden tv-programma's met gewelddadige moorden als meer aanvaardbaar beschouwd dan het tonen van naaktheid of seksuele handelingen, terwijl dit in Europa het tegenovergestelde is. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Kortom, de onderdrukking van onze negatieve eigenschappen of emoties in de samenleving is een van de grootste belemmeringen op iemands reis naar eigenliefde en authentiek leven. Hoe kun je volledig en van ganser harte accepteren wie je bent als er kanten van jezelf zijn die je te bang bent om te ontdekken?
Begrijp me niet verkeerd, het idee van de 'schaduwzijde' is niet alleen van toepassing op de psychologie. Veel oude sjamanistische leringen, omvatten de voorbereiding op een ziekte of een spirituele dood (door op te stijgen naar je eigen duisternis of 'schaduwzijde'), en herboren te worden in een poging om hen de ervaring en het inzicht te geven om henzelf te genezen en die genezende wijsheid naar de mensen van hun stam te brengen.
Hoe spiritualiteit en religies bijdragen aan de onderdrukking van de schaduwzijde
Dus, afgezien van de ideeën van de samenleving over acceptabel en niet acceptabel gedrag, wat anders veroorzaakt zo'n grote onderdrukking van de schaduwzijde? In feite komt veel ervan eigenlijk uit de eindeloze overvloed aan motiverende leringen die er zijn om je goed te voelen.
Zoals je misschien opgevallen is, is dat veel modern spiritueel en religieus werk draait om naar het "licht" toe te bewegen, het accepteren van het "licht" en het zoeken naar het "licht". Maar door dat te doen, negeren we het geheel van wat het is om mens te zijn! In feite bieden veel van de spirituele en new-age leringen die er zijn een ontsnapping voor degenen die niet verantwoordelijk willen zijn voor zichzelf en hun leven.
Het is begrijpelijk dat de ‘lichte’ energieën gewoonlijk worden vertegenwoordigd door nobele waarden zoals liefde, vrede, vreugde, harmonie en mededogen. Veel spirituele en religieuze bewegingen negeren of veroordelen de duistere elementen zoals woede, wraak, controle, angst, schaamte, concurrentievermogen, jaloezie en lust volledig. Omdat deze donkere kenmerken geassocieerd worden met negativiteit of 'kwaad', worden ze uit angst vermeden en nog dieper in ons begraven. Maar dit is een tragische fout met verschrikkelijke gevolgen.
Hoe meer onze duisternis wordt vermeden, hoe meer het in ons groeit, wachtend als een vulkaan om op elk onverwacht moment uit te barsten.
Het belang van integratie (versus spirituele omzeiling)
Interessant is dat veel zoekers naar spirituele groei denken dat op de een of andere manier alle negatieve eigenschappen in henzelf uiteindelijk getranscendeerd zullen worden als ze 'ontwaken tot hun hogere zelf', 'door hun karma heen werken' of 'meer verlicht worden'.
Maar dit is een vorm van spiritueel omzeilen: spiritualiteit gebruiken om al het ongemakkelijke in ons te vermijden in plaats van het met eerlijkheid en moed onder ogen te zien. Bovendien helpt het feit dat je je naar je schaduwzelf wendt, je om deze losgekoppelde delen van jezelf te omarmen, waardoor meer psychologische en spirituele balans (heelheid) ontstaat. Het ontkennen van je duisternis creëert alleen maar chaos en disharmonie.
Het sleutelwoord hier is 'integratie', dat afkomstig is van het Latijnse woord integratus, wat 'geheel maken' betekent. Een innerlijke kwaliteit integreren is er eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor nemen, in plaats van het af te wijzen of te ontkennen. De voordelen zijn talrijk: gezond verstand, genezing, meer mededogen, kalmte, begrip en heelheid zijn allemaal te vinden in integratie.
Aan de andere kant is het tegenovergestelde van integratie "uiteenvallen" - of gefragmenteerd en in stukken verdeeld. Een persoon die bijvoorbeeld een 'brake down' heeft of 'emotioneel gestoord' is, is iemand die niet met stress kan omgaan en die te veel van zijn persoonlijkheidskenmerken heeft genegeerd, met name Schaduw-kenmerken om normaal te functioneren.
In werkelijkheid kan een gefragmenteerd persoon nooit tegenslagen aan, omdat hij geen volledig centrum heeft en hij het leven altijd vanuit de hoeken van zijn persoonlijkheidsdelen behandelt. Daarom is integratie zo essentieel: het helpt ons weer heel te worden.
De rechter- en linkshandige paden
In esoterische takken van het hindoeïsme, zoals Tantra of westerse esoterische occulte leringen, hebben ze zogenaamde rechts- en linkshandige paden naar het ervaren van Eenheid, Verlichting of het hogere zelf.
Door de geschiedenis heen is links altijd in verband gebracht met duistere, radicale of sinistere elementen. Zelfs de etymologie van het woord ‘sinister’ betekent ‘van de linkerkant’. In moslim-, Chinese, joods-christelijke en zelfs hindoeïstische religies wordt de linkerhand ook geassocieerd met de onreine kant, wat hoogstwaarschijnlijk de reden is waarom sommige van deze culturen het gebruiken om hun ... billen af te vegen!
Tegenwoordig is het 'rechtshandige pad' wat de meesten van ons begrijpen als het streven naar positieve dingen, zoals het overwinnen van persoonlijke tekortkomingen en beperkingen, het zuiveren van onze zonden en al het andere dat ons helpt verbinding te maken met ons 'hogere zelf'. Het linkshandige pad wordt echter geassocieerd met delen in ons die typisch worden bestreden, afgewezen, ontkend, gevreesd, en daardoor wordt het onze grootste innerlijke hindernis, maar tegelijkertijd de sleutel tot onze bevrijding.
De waarheid is dat we beide handen hebben, niet slechts één, en we moeten leren ze op een evenwichtige manier te gebruiken als we proberen een evenwichtig leven te leiden.
Het rechtshandige pad probeert het persoonlijke zelf te verbeteren, zijn tekortkomingen te overwinnen, maar de linkshandige zoekt onderzoek, probeert de schaduw onder ogen te zien in zijn streven naar zelfzorg. Net zoals weergegeven in het oude symbool van Yin en Yang, zal de tweedeling van rechts en links verdwijnen als je beide tegenstellingen in evenwicht brengt.
Persoonlijk denk ik graag dat er eerst duisternis was. In tegenstelling tot licht is duisternis oneindig. Onder elke rots vind je duisternis, maar licht en duisternis hebben elkaar nodig om te ontstaan. Tenzij je leert om eerst die duisternis in jezelf te omarmen, kun je het licht van eigenliefde nooit op een evenwichtige manier nastreven.
Veel rechtshandige new-age leringen spreken over het neigen naar de "hogere chakra's" en het vermijden van de lagere. Op de lange termijn zal dit echter niet erg nuttig zijn. Tenzij de fundering van je huis solide en stabiel is, hoe mooi je het huis ook decoreert en eraan werkt, vroeg of laat zal je huis instorten en afbrokkelen.
13 soorten Schaduwzijde
We dragen allemaal demonen in ons. Soms vangen we een vluchtige glimp van hen op, soms zijn we getuige van ze in volledige frontale chaos, maar voor het grootste deel negeren we hun bestaan en begraven we ze uit angst, schuldgevoel of pure schaamte. Het ontdekken van onze demonen is een essentieel onderdeel van innerlijk werk.
Onze innerlijke demonen zijn er in veel verschillende vormen en variëteiten. Terwijl sommige woester zijn dan andere, lijken andere helemaal niet zo monsterlijk - totdat we later in ons leven de duivelse consequenties oogsten.
Hieronder zijn 13 verschillende schaduws uiteengelegd die je op je pad zou kunnen tegenkomen, gecategoriseerd en ‘gecatalogiseerd’. Sommige overlappen elkaar en vele zijn met elkaar verbonden, wat betekent dat het niet ongebruikelijk is om meer dan een aantal verschillende Schaduwzijden te bezitten:
1. Het egoïstische monster
Oorzaak: primaire angst om “niet goed genoeg te zijn”; niet bestaand, niemand zijn. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: arrogantie, egocentrisme, pompeusheid, onachtzaamheid, genotzucht, narcisme, buitensporige trots.
2. Het neurotische monster
Oorzaak: angst voor het leven, voor anderen en voor zichzelf; verlangen om de controle terug te krijgen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: paranoia, obsessiviteit, achterdocht, kieskeurig, veeleisend, masochistisch, dwangmatig gedrag.
3. Het onbetrouwbare monster
Oorzaak: angst voor het leven in het algemeen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: geheimzinnig, impulsief, lichtzinnig, onverantwoordelijk, bedrieglijk, onbetrouwbaar.
4. Het emotioneel onstabiele monster
Oorzaak: basisgevoel van ‘niet van te houden’ en machteloos; reactie op onopgeloste emotionele pijn. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: humeurig, melodramatisch, manipulatief, huilerig, over-emotioneel, impulsief, veranderlijk.
5. Het controlerende monster
Oorzaak: fundamenteel wantrouwen in het leven, gevoelens van verlatenheid en 'niet goed genoeg zijn'. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: achterdochtig, jaloers, bezitterig, bazig, obsessief.
6. Het cynische monster
Oorzaak: bescherming tegen te kwetsbaar voelen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: negatief, overkritisch, neerbuigend, haatdragend, chagrijnig.
7. Het toornige monster
Oorzaak: angst voor anderen, wantrouwen in het leven, gesloten hart. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: meedogenloos, wraakzuchtig, bitchy, opvliegend, twistziek.
8. Het starre monster
Oorzaak: angst en afwijzing van het onbekende, chaos en ego-dood. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: gespannen, intolerant, racistisch, seksistisch, bekwaam, homofoob, koppig, compromisloos, onbuigzaam, bekrompen.
9. Het glibberige monster
Oorzaak: wantrouwen in het leven, anderen en zichzelf. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: oppervlakkig, geslepen, inconsistent, sluw, listig.
10. Het nonchalante monster
Oorzaak: begraven verdriet, angst en schaamte (gevoelloosheid is een verdediging). Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: emotioneel afstandelijk, afstandelijk, onverschillig, apathisch, ongeïnteresseerd.
11. Het perverse monster
Oorzaak: onderdrukte seksuele energie, mogelijk onopgeloste kinderwonden. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: sadistisch, wellustig, verdorven, corrupt.
12. Het laffe monster
Oorzaak: angst, ongeloof in zichzelf. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: willoos, timide, angstig.
13. Het naïeve monster
Oorzaak: weigering om op te groeien, gebrek aan individuatie ego. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: kinderachtig, kleinzielig, onvolwassen, onlogisch, eenvoudig van geest, nietsdoend.
Met hoeveel van deze innerlijke monsters kun je je identificeren? Houd in gedachten dat deze lijst alleen de donkere kant van de schaduw onderzoekt, niet de lichte kant (waar de positieve onderdrukte eigenschappen van onze natuur begraven liggen).
Omarm je schaduwzijde
Onze reis van zelfrealisatie lijkt een beetje op Dante's Inferno.
Voordat we uit de 'hel' komen, moeten we door de diepten van onze innerlijke duisternis lopen. Veel religies symboliseren deze ervaringen goed. Twee beroemde voorbeelden zijn het geval van Jezus die Satan in de woestijn onder ogen moest zien en Boeddha's ontmoeting met Mara (de boeddhistische satan) voordat hij spiritueel ontwaakte.
Met het omarmen of integreren van je schaduwzelf, wordt niet bedoeld om je over te geven aan enig verlangen dat in je opkomt.
Als je je bijvoorbeeld aan je woede overgeeft, zal dit eenvoudigweg resulteren in meer woede. Door je innerlijke duisternis te omarmen, bedoel ik dat het nodig is dat je het “accepteert”. Als je je duisternis accepteert, kun je de verantwoordelijkheid voor jezelf nemen, en als je eenmaal een van deze duistere eigenschappen echt erkent in plaats van ze te vermijden, zullen ze plotseling geen controle over je hebben.
Eerlijkheid en moed zijn cruciaal
Door eerlijk te zijn tegen onszelf en onze schaduwelementen te accepteren, worden we vrijgemaakt om echt getuige te zijn van de onbekende gebieden van onze geest, waardoor we kunnen zien dat we niet deze elementen zijn, maar gewoon gedachten, gevoelens en drijfveren bezitten die komen en gaan. Je kunt niet simpelweg "voorbij haat" gaan als je niet eerst aan jezelf toegeeft dat je inderdaad haatgevoelens bezit.
Om onze eigenliefde volledig te ervaren, moeten we leren eerlijk onze schaduwzelven onder ogen te zien en moedig in de donkere, troebele wateren van het onbekende te reizen. Anders, elke keer dat we andere mensen veroordelen vanwege hun schaduweigenschappen, veroordelen we in wezen ons hypocriete zelf in het proces.
Een heel en evenwichtig zelf is een verzoening van alle delen, een innerlijke eenwording.
Het is geen toegeven aan de duistere delen van onze natuur, maar een aanvaarding en directe ervaring ervan in het licht van opmerkzaam bewustzijn en diepe eerlijkheid. Dit is het tegenovergestelde van vele traditionele spirituele methoden die zichzelf ontkennen om het zelf te onderwerpen, te ontkennen of ascetisch te disciplineren. Anders leven, is authentiek zijn. En om authentiek te zijn, moeten we alle delen van ons innerlijk onder ogen zien en omarmen - dat wat cultureel ongewoon of bizar is.
Er zijn versterkende kwaliteiten verborgen in de schaduwzijde
Het is verbazingwekkend om te beseffen dat de alledaagse kenmerken van mensen vaak sociaal aanvaardbaar zijn.
In wezen worden alle 'primitieve' eigenschappen in ons naar de schaduw gestuurd, maar tegelijkertijd worden alle creatieve, unieke, innovatieve en verschillende kwaliteiten in ons ook opgesloten in de schaduw omdat ze sociaal niet acceptabel zijn.
Het verkennen van je duisternis is niet noodzakelijk allemaal kommer en kwel. Sterker nog, je zult waarschijnlijk verrast zijn door de eindeloze reeks creatieve en interessante dingen die je tegenkomt en die jarenlang in het geheim zijn weggestopt.
Je Schaduwzijde accepteren en omarmen is weer 'HEEL' worden en zo een glimp opvangen van hoe authentieke 'heiligheid' voelt.
Anderen keken ook naar:
Spirituele Thema's
Deel ons op:
Schaduwzijde de donkere kant van onze natuur
Schaduwzijde - Hoe je je innerlijke duisternis kunt omarmen
Als je echt eerlijk bent over groeien, veranderen en ten volle van het leven genieten, zul je op een gegeven moment veel delen van jezelf tegenkomen die je moeilijk, zo niet volledig verontrustend, zult vinden om te accepteren.
Deze lelijke en beangstigende delen van onszelf zijn elementen van onze schaduwzijde: de donkere kant van onze natuur.
Op het gebied van de psychologie besteedde de bekende psycholoog Carl Jung veel aandacht aan dit probleem van de 'schaduwzijde', waarbij hij diep investeerde in het onderzoek van oude esoterische kennis en spirituele geschriften om niet alleen de geest van de mens maar ook om zijn ziel te behandelen.
Als reactie op zijn ernstige bezorgdheid creëerde Jung het Archetypes-model, een concept waarin hij geloofde dat onze onbewuste geest gefragmenteerd of gestructureerd is in verschillende 'zelven'. Deze zelven proberen te organiseren hoe we verschillende emoties, situaties en uitdagingen in het leven ervaren. Twee van Jungs belangrijkste archetypen zijn de persona en de schaduwzijde.
Photo by KELLEPICS on Pixabay (25-08-2023)
De geboorte van de schaduwzijde
Wat is de persona?
Volgens Jung definieert de persona wie we zouden willen zijn en hoe we door de wereld gezien willen worden. Het woord "persona" is afgeleid van een Latijns woord dat letterlijk "masker" betekent, maar in dit geval kan het woord metaforisch worden toegepast en vertegenwoordigt het alle verschillende sociale maskers die we dragen onder verschillende groepen mensen en situaties.
Wat is de schaduwzijde?
Aan de andere kant is het schaduwzelf een archetype dat deel uitmaakt van het onbewuste en is samengesteld uit onderdrukte ideeën, instincten, impulsen, zwakheden, verlangens, perversies en gênante angsten. Dit archetype wordt vaak omschreven als de donkere kant van de psyche, die wildheid, chaos en het vertegenwoordigt het onbekende. Jung geloofde dat deze latente energie in ons allemaal aanwezig is en in veel gevallen een sterke bron van creatieve energie vormt.
We worden allemaal puur geboren, als blanco schilderijen. Maar op een bepaald moment tijdens de ontwikkeling van onze kinderjaren leren we kennis die ons leert dingen in goed en kwaad te scheiden. Op het moment dat we van deze boom van kennis eten, worden onze schaduwen geboren en beginnen we ons in meerdere delen te verdelen. Bovendien beginnen we in ons culturele socialisatieproces die eigenschappen in ons uit te zoeken die aanvaardbaar zijn voor de samenleving (de persona), en die welke onaanvaardbaar zijn (die later worden verborgen - de schaduw).
Dit is waar de Persona en Schaduwzijde hand in hand gaan: de Persona is het liefdevolle gezicht dat we aan de wereld presenteren, terwijl de Schaduw het gezicht is dat we voor de wereld verbergen.
De creatie van de niet-authentieke maar sociaal aanvaardbare Persona bracht de creatie van de authentieke maar verdoemelijke schaduw voort. Beiden zijn onafscheidelijk.
Zoals Jung uitlegde: Wat wij beschaafd bewustzijn noemen, heeft zich gestaag afgescheiden van de basisinstincten. Maar deze instincten zijn niet verdwenen. Ze hebben alleen het contact met ons bewustzijn verloren en worden daardoor gedwongen om op een indirecte manier voor zichzelf op te komen. Dit kan zijn door middel van lichamelijke symptomen in het geval van een neurose, of door middel van verschillende soorten incidenten, of door onverklaarbare stemmingen, onverwachte vergeetachtigheid of spraakfouten, de moderne mens beschermt zichzelf tegen het zien van zijn eigen gespleten toestand door een systeem van compartimenten. Bepaalde gebieden van het uiterlijke leven en van zijn eigen gedrag worden als het ware in aparte laden bewaard en worden nooit met elkaar geconfronteerd.
Daardoor hopen de donkere schaduw kenmerken die we allemaal bezitten zich op in de hoeken van onze onbewuste geest en raken ze nooit voldoende geïntegreerd in onze bewuste geest, omdat we onze gespleten toestand überhaupt nooit zien (vanwege onze psychologische afweermechanismen). En dus gaan we door met het verzamelen van deze duistere verlangens, motivaties en angsten.
Dit gebrek aan bewustzijn van de Schaduwzijde - en de ontkoppeling van ons ware Gehele zelf - kan gevaarlijk zijn. De ontkenning van de schaduw kan leiden tot fysieke, emotionele, psychologische en interpersoonlijke gevolgen die zeer lang aanhouden.
Onderdrukking van de Schaduwzijde
Het is begrijpelijk dat het proces van beschaafd worden vereist dat we aspecten van onszelf onderdrukken die niet passen in het gestructureerde ideaal van onze samenleving. Het brengt ons echter hoge kosten met zich mee. We worden heel en compleet geboren, maar we leren langzaamaan gebroken levens te leiden, waarbij we sommige delen van onze natuur accepteren, maar andere delen verwerpen en negeren.
Een vakantie naar een ander deel van de wereld zal je laten zien hoe willekeurig sommige van deze “goed / slecht” verdelingen zijn (die de Schaduwzijde creëren). In het Westen wordt oogcontact bijvoorbeeld als zelfverzekerd en boeiend ervaren, terwijl het in Japan als arrogant en grof wordt ervaren. In het Midden-Oosten is boeren na een maaltijd een teken van plezier, maar overal ter wereld wordt het als vulgair en lomp beschouwd. En in Amerika worden tv-programma's met gewelddadige moorden als meer aanvaardbaar beschouwd dan het tonen van naaktheid of seksuele handelingen, terwijl dit in Europa het tegenovergestelde is. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Kortom, de onderdrukking van onze negatieve eigenschappen of emoties in de samenleving is een van de grootste belemmeringen op iemands reis naar eigenliefde en authentiek leven. Hoe kun je volledig en van ganser harte accepteren wie je bent als er kanten van jezelf zijn die je te bang bent om te ontdekken?
Begrijp me niet verkeerd, het idee van de 'schaduwzijde' is niet alleen van toepassing op de psychologie. Veel oude sjamanistische leringen, omvatten de voorbereiding op een ziekte of een spirituele dood (door op te stijgen naar je eigen duisternis of 'schaduwzijde'), en herboren te worden in een poging om hen de ervaring en het inzicht te geven om henzelf te genezen en die genezende wijsheid naar de mensen van hun stam te brengen.
Hoe spiritualiteit en religies bijdragen aan de onderdrukking van de schaduwzijde
Dus, afgezien van de ideeën van de samenleving over acceptabel en niet acceptabel gedrag, wat anders veroorzaakt zo'n grote onderdrukking van de schaduwzijde? In feite komt veel ervan eigenlijk uit de eindeloze overvloed aan motiverende leringen die er zijn om je goed te voelen.
Zoals je misschien opgevallen is, is dat veel modern spiritueel en religieus werk draait om naar het "licht" toe te bewegen, het accepteren van het "licht" en het zoeken naar het "licht". Maar door dat te doen, negeren we het geheel van wat het is om mens te zijn! In feite bieden veel van de spirituele en new-age leringen die er zijn een ontsnapping voor degenen die niet verantwoordelijk willen zijn voor zichzelf en hun leven.
Het is begrijpelijk dat de ‘lichte’ energieën gewoonlijk worden vertegenwoordigd door nobele waarden zoals liefde, vrede, vreugde, harmonie en mededogen. Veel spirituele en religieuze bewegingen negeren of veroordelen de duistere elementen zoals woede, wraak, controle, angst, schaamte, concurrentievermogen, jaloezie en lust volledig. Omdat deze donkere kenmerken geassocieerd worden met negativiteit of 'kwaad', worden ze uit angst vermeden en nog dieper in ons begraven. Maar dit is een tragische fout met verschrikkelijke gevolgen.
Hoe meer onze duisternis wordt vermeden, hoe meer het in ons groeit, wachtend als een vulkaan om op elk onverwacht moment uit te barsten.
Het belang van integratie (versus spirituele omzeiling)
Interessant is dat veel zoekers naar spirituele groei denken dat op de een of andere manier alle negatieve eigenschappen in henzelf uiteindelijk getranscendeerd zullen worden als ze 'ontwaken tot hun hogere zelf', 'door hun karma heen werken' of 'meer verlicht worden'.
Maar dit is een vorm van spiritueel omzeilen: spiritualiteit gebruiken om al het ongemakkelijke in ons te vermijden in plaats van het met eerlijkheid en moed onder ogen te zien. Bovendien helpt het feit dat je je naar je schaduwzelf wendt, je om deze losgekoppelde delen van jezelf te omarmen, waardoor meer psychologische en spirituele balans (heelheid) ontstaat. Het ontkennen van je duisternis creëert alleen maar chaos en disharmonie.
Het sleutelwoord hier is 'integratie', dat afkomstig is van het Latijnse woord integratus, wat 'geheel maken' betekent. Een innerlijke kwaliteit integreren is er eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor nemen, in plaats van het af te wijzen of te ontkennen. De voordelen zijn talrijk: gezond verstand, genezing, meer mededogen, kalmte, begrip en heelheid zijn allemaal te vinden in integratie.
Aan de andere kant is het tegenovergestelde van integratie "uiteenvallen" - of gefragmenteerd en in stukken verdeeld. Een persoon die bijvoorbeeld een 'brake down' heeft of 'emotioneel gestoord' is, is iemand die niet met stress kan omgaan en die te veel van zijn persoonlijkheidskenmerken heeft genegeerd, met name Schaduw-kenmerken om normaal te functioneren.
In werkelijkheid kan een gefragmenteerd persoon nooit tegenslagen aan, omdat hij geen volledig centrum heeft en hij het leven altijd vanuit de hoeken van zijn persoonlijkheidsdelen behandelt. Daarom is integratie zo essentieel: het helpt ons weer heel te worden.
De rechter- en linkshandige paden
In esoterische takken van het hindoeïsme, zoals Tantra of westerse esoterische occulte leringen, hebben ze zogenaamde rechts- en linkshandige paden naar het ervaren van Eenheid, Verlichting of het hogere zelf.
Door de geschiedenis heen is links altijd in verband gebracht met duistere, radicale of sinistere elementen. Zelfs de etymologie van het woord ‘sinister’ betekent ‘van de linkerkant’. In moslim-, Chinese, joods-christelijke en zelfs hindoeïstische religies wordt de linkerhand ook geassocieerd met de onreine kant, wat hoogstwaarschijnlijk de reden is waarom sommige van deze culturen het gebruiken om hun ... billen af te vegen!
Tegenwoordig is het 'rechtshandige pad' wat de meesten van ons begrijpen als het streven naar positieve dingen, zoals het overwinnen van persoonlijke tekortkomingen en beperkingen, het zuiveren van onze zonden en al het andere dat ons helpt verbinding te maken met ons 'hogere zelf'. Het linkshandige pad wordt echter geassocieerd met delen in ons die typisch worden bestreden, afgewezen, ontkend, gevreesd, en daardoor wordt het onze grootste innerlijke hindernis, maar tegelijkertijd de sleutel tot onze bevrijding.
De waarheid is dat we beide handen hebben, niet slechts één, en we moeten leren ze op een evenwichtige manier te gebruiken als we proberen een evenwichtig leven te leiden.
Het rechtshandige pad probeert het persoonlijke zelf te verbeteren, zijn tekortkomingen te overwinnen, maar de linkshandige zoekt onderzoek, probeert de schaduw onder ogen te zien in zijn streven naar zelfzorg. Net zoals weergegeven in het oude symbool van Yin en Yang, zal de tweedeling van rechts en links verdwijnen als je beide tegenstellingen in evenwicht brengt.
Persoonlijk denk ik graag dat er eerst duisternis was. In tegenstelling tot licht is duisternis oneindig. Onder elke rots vind je duisternis, maar licht en duisternis hebben elkaar nodig om te ontstaan. Tenzij je leert om eerst die duisternis in jezelf te omarmen, kun je het licht van eigenliefde nooit op een evenwichtige manier nastreven.
Veel rechtshandige new-age leringen spreken over het neigen naar de "hogere chakra's" en het vermijden van de lagere. Op de lange termijn zal dit echter niet erg nuttig zijn. Tenzij de fundering van je huis solide en stabiel is, hoe mooi je het huis ook decoreert en eraan werkt, vroeg of laat zal je huis instorten en afbrokkelen.
13 soorten Schaduwzijde
We dragen allemaal demonen in ons. Soms vangen we een vluchtige glimp van hen op, soms zijn we getuige van ze in volledige frontale chaos, maar voor het grootste deel negeren we hun bestaan en begraven we ze uit angst, schuldgevoel of pure schaamte. Het ontdekken van onze demonen is een essentieel onderdeel van innerlijk werk.
Onze innerlijke demonen zijn er in veel verschillende vormen en variëteiten. Terwijl sommige woester zijn dan andere, lijken andere helemaal niet zo monsterlijk - totdat we later in ons leven de duivelse consequenties oogsten.
Hieronder zijn 13 verschillende schaduws uiteengelegd die je op je pad zou kunnen tegenkomen, gecategoriseerd en ‘gecatalogiseerd’. Sommige overlappen elkaar en vele zijn met elkaar verbonden, wat betekent dat het niet ongebruikelijk is om meer dan een aantal verschillende Schaduwzijden te bezitten:
1. Het egoïstische monster
Oorzaak: primaire angst om “niet goed genoeg te zijn”; niet bestaand, niemand zijn. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: arrogantie, egocentrisme, pompeusheid, onachtzaamheid, genotzucht, narcisme, buitensporige trots.
2. Het neurotische monster
Oorzaak: angst voor het leven, voor anderen en voor zichzelf; verlangen om de controle terug te krijgen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: paranoia, obsessiviteit, achterdocht, kieskeurig, veeleisend, masochistisch, dwangmatig gedrag.
3. Het onbetrouwbare monster
Oorzaak: angst voor het leven in het algemeen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: geheimzinnig, impulsief, lichtzinnig, onverantwoordelijk, bedrieglijk, onbetrouwbaar.
4. Het emotioneel onstabiele monster
Oorzaak: basisgevoel van ‘niet van te houden’ en machteloos; reactie op onopgeloste emotionele pijn. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: humeurig, melodramatisch, manipulatief, huilerig, over-emotioneel, impulsief, veranderlijk.
5. Het controlerende monster
Oorzaak: fundamenteel wantrouwen in het leven, gevoelens van verlatenheid en 'niet goed genoeg zijn'. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: achterdochtig, jaloers, bezitterig, bazig, obsessief.
6. Het cynische monster
Oorzaak: bescherming tegen te kwetsbaar voelen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: negatief, overkritisch, neerbuigend, haatdragend, chagrijnig.
7. Het toornige monster
Oorzaak: angst voor anderen, wantrouwen in het leven, gesloten hart. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: meedogenloos, wraakzuchtig, bitchy, opvliegend, twistziek.
8. Het starre monster
Oorzaak: angst en afwijzing van het onbekende, chaos en ego-dood. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: gespannen, intolerant, racistisch, seksistisch, bekwaam, homofoob, koppig, compromisloos, onbuigzaam, bekrompen.
9. Het glibberige monster
Oorzaak: wantrouwen in het leven, anderen en zichzelf. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: oppervlakkig, geslepen, inconsistent, sluw, listig.
10. Het nonchalante monster
Oorzaak: begraven verdriet, angst en schaamte (gevoelloosheid is een verdediging). Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: emotioneel afstandelijk, afstandelijk, onverschillig, apathisch, ongeïnteresseerd.
11. Het perverse monster
Oorzaak: onderdrukte seksuele energie, mogelijk onopgeloste kinderwonden. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: sadistisch, wellustig, verdorven, corrupt.
12. Het laffe monster
Oorzaak: angst, ongeloof in zichzelf. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: willoos, timide, angstig.
13. Het naïeve monster
Oorzaak: weigering om op te groeien, gebrek aan individuatie ego. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: kinderachtig, kleinzielig, onvolwassen, onlogisch, eenvoudig van geest, nietsdoend.
Met hoeveel van deze innerlijke monsters kun je je identificeren? Houd in gedachten dat deze lijst alleen de donkere kant van de schaduw onderzoekt, niet de lichte kant (waar de positieve onderdrukte eigenschappen van onze natuur begraven liggen).
Omarm je schaduwzijde
Onze reis van zelfrealisatie lijkt een beetje op Dante's Inferno.
Voordat we uit de 'hel' komen, moeten we door de diepten van onze innerlijke duisternis lopen. Veel religies symboliseren deze ervaringen goed. Twee beroemde voorbeelden zijn het geval van Jezus die Satan in de woestijn onder ogen moest zien en Boeddha's ontmoeting met Mara (de boeddhistische satan) voordat hij spiritueel ontwaakte.
Met het omarmen of integreren van je schaduwzelf, wordt niet bedoeld om je over te geven aan enig verlangen dat in je opkomt.
Als je je bijvoorbeeld aan je woede overgeeft, zal dit eenvoudigweg resulteren in meer woede. Door je innerlijke duisternis te omarmen, bedoel ik dat het nodig is dat je het “accepteert”. Als je je duisternis accepteert, kun je de verantwoordelijkheid voor jezelf nemen, en als je eenmaal een van deze duistere eigenschappen echt erkent in plaats van ze te vermijden, zullen ze plotseling geen controle over je hebben.
Eerlijkheid en moed zijn cruciaal
Door eerlijk te zijn tegen onszelf en onze schaduwelementen te accepteren, worden we vrijgemaakt om echt getuige te zijn van de onbekende gebieden van onze geest, waardoor we kunnen zien dat we niet deze elementen zijn, maar gewoon gedachten, gevoelens en drijfveren bezitten die komen en gaan. Je kunt niet simpelweg "voorbij haat" gaan als je niet eerst aan jezelf toegeeft dat je inderdaad haatgevoelens bezit.
Om onze eigenliefde volledig te ervaren, moeten we leren eerlijk onze schaduwzelven onder ogen te zien en moedig in de donkere, troebele wateren van het onbekende te reizen. Anders, elke keer dat we andere mensen veroordelen vanwege hun schaduweigenschappen, veroordelen we in wezen ons hypocriete zelf in het proces.
Een heel en evenwichtig zelf is een verzoening van alle delen, een innerlijke eenwording.
Het is geen toegeven aan de duistere delen van onze natuur, maar een aanvaarding en directe ervaring ervan in het licht van opmerkzaam bewustzijn en diepe eerlijkheid. Dit is het tegenovergestelde van vele traditionele spirituele methoden die zichzelf ontkennen om het zelf te onderwerpen, te ontkennen of ascetisch te disciplineren. Anders leven, is authentiek zijn. En om authentiek te zijn, moeten we alle delen van ons innerlijk onder ogen zien en omarmen - dat wat cultureel ongewoon of bizar is.
Er zijn versterkende kwaliteiten verborgen in de schaduwzijde
Het is verbazingwekkend om te beseffen dat de alledaagse kenmerken van mensen vaak sociaal aanvaardbaar zijn.
In wezen worden alle 'primitieve' eigenschappen in ons naar de schaduw gestuurd, maar tegelijkertijd worden alle creatieve, unieke, innovatieve en verschillende kwaliteiten in ons ook opgesloten in de schaduw omdat ze sociaal niet acceptabel zijn.
Het verkennen van je duisternis is niet noodzakelijk allemaal kommer en kwel. Sterker nog, je zult waarschijnlijk verrast zijn door de eindeloze reeks creatieve en interessante dingen die je tegenkomt en die jarenlang in het geheim zijn weggestopt.
Je Schaduwzijde accepteren en omarmen is weer 'HEEL' worden en zo een glimp opvangen van hoe authentieke 'heiligheid' voelt.
Anderen keken ook naar:
Spirituele Thema's
Deel ons op:
Schaduwzijde de donkere kant van onze natuur
Schaduwzijde - Hoe je je innerlijke duisternis kunt omarmen
Als je echt eerlijk bent over groeien, veranderen en ten volle van het leven genieten, zul je op een gegeven moment veel delen van jezelf tegenkomen die je moeilijk, zo niet volledig verontrustend, zult vinden om te accepteren.
Deze lelijke en beangstigende delen van onszelf zijn elementen van onze schaduwzijde: de donkere kant van onze natuur.
Op het gebied van de psychologie besteedde de bekende psycholoog Carl Jung veel aandacht aan dit probleem van de 'schaduwzijde', waarbij hij diep investeerde in het onderzoek van oude esoterische kennis en spirituele geschriften om niet alleen de geest van de mens maar ook om zijn ziel te behandelen.
Als reactie op zijn ernstige bezorgdheid creëerde Jung het Archetypes-model, een concept waarin hij geloofde dat onze onbewuste geest gefragmenteerd of gestructureerd is in verschillende 'zelven'. Deze zelven proberen te organiseren hoe we verschillende emoties, situaties en uitdagingen in het leven ervaren. Twee van Jungs belangrijkste archetypen zijn de persona en de schaduwzijde.
Photo by KELLEPICS on Pixabay (25-08-2023)
De geboorte van de schaduwzijde
Wat is de persona?
Volgens Jung definieert de persona wie we zouden willen zijn en hoe we door de wereld gezien willen worden. Het woord "persona" is afgeleid van een Latijns woord dat letterlijk "masker" betekent, maar in dit geval kan het woord metaforisch worden toegepast en vertegenwoordigt het alle verschillende sociale maskers die we dragen onder verschillende groepen mensen en situaties.
Wat is de schaduwzijde?
Aan de andere kant is het schaduwzelf een archetype dat deel uitmaakt van het onbewuste en is samengesteld uit onderdrukte ideeën, instincten, impulsen, zwakheden, verlangens, perversies en gênante angsten. Dit archetype wordt vaak omschreven als de donkere kant van de psyche, die wildheid, chaos en het vertegenwoordigt het onbekende. Jung geloofde dat deze latente energie in ons allemaal aanwezig is en in veel gevallen een sterke bron van creatieve energie vormt.
We worden allemaal puur geboren, als blanco schilderijen. Maar op een bepaald moment tijdens de ontwikkeling van onze kinderjaren leren we kennis die ons leert dingen in goed en kwaad te scheiden. Op het moment dat we van deze boom van kennis eten, worden onze schaduwen geboren en beginnen we ons in meerdere delen te verdelen. Bovendien beginnen we in ons culturele socialisatieproces die eigenschappen in ons uit te zoeken die aanvaardbaar zijn voor de samenleving (de persona), en die welke onaanvaardbaar zijn (die later worden verborgen - de schaduw).
Dit is waar de Persona en Schaduwzijde hand in hand gaan: de Persona is het liefdevolle gezicht dat we aan de wereld presenteren, terwijl de Schaduw het gezicht is dat we voor de wereld verbergen.
De creatie van de niet-authentieke maar sociaal aanvaardbare Persona bracht de creatie van de authentieke maar verdoemelijke schaduw voort. Beiden zijn onafscheidelijk.
Zoals Jung uitlegde: Wat wij beschaafd bewustzijn noemen, heeft zich gestaag afgescheiden van de basisinstincten. Maar deze instincten zijn niet verdwenen. Ze hebben alleen het contact met ons bewustzijn verloren en worden daardoor gedwongen om op een indirecte manier voor zichzelf op te komen. Dit kan zijn door middel van lichamelijke symptomen in het geval van een neurose, of door middel van verschillende soorten incidenten, of door onverklaarbare stemmingen, onverwachte vergeetachtigheid of spraakfouten, de moderne mens beschermt zichzelf tegen het zien van zijn eigen gespleten toestand door een systeem van compartimenten. Bepaalde gebieden van het uiterlijke leven en van zijn eigen gedrag worden als het ware in aparte laden bewaard en worden nooit met elkaar geconfronteerd.
Daardoor hopen de donkere schaduw kenmerken die we allemaal bezitten zich op in de hoeken van onze onbewuste geest en raken ze nooit voldoende geïntegreerd in onze bewuste geest, omdat we onze gespleten toestand überhaupt nooit zien (vanwege onze psychologische afweermechanismen). En dus gaan we door met het verzamelen van deze duistere verlangens, motivaties en angsten.
Dit gebrek aan bewustzijn van de Schaduwzijde - en de ontkoppeling van ons ware Gehele zelf - kan gevaarlijk zijn. De ontkenning van de schaduw kan leiden tot fysieke, emotionele, psychologische en interpersoonlijke gevolgen die zeer lang aanhouden.
Onderdrukking van de Schaduwzijde
Het is begrijpelijk dat het proces van beschaafd worden vereist dat we aspecten van onszelf onderdrukken die niet passen in het gestructureerde ideaal van onze samenleving. Het brengt ons echter hoge kosten met zich mee. We worden heel en compleet geboren, maar we leren langzaamaan gebroken levens te leiden, waarbij we sommige delen van onze natuur accepteren, maar andere delen verwerpen en negeren.
Een vakantie naar een ander deel van de wereld zal je laten zien hoe willekeurig sommige van deze “goed / slecht” verdelingen zijn (die de Schaduwzijde creëren). In het Westen wordt oogcontact bijvoorbeeld als zelfverzekerd en boeiend ervaren, terwijl het in Japan als arrogant en grof wordt ervaren. In het Midden-Oosten is boeren na een maaltijd een teken van plezier, maar overal ter wereld wordt het als vulgair en lomp beschouwd. En in Amerika worden tv-programma's met gewelddadige moorden als meer aanvaardbaar beschouwd dan het tonen van naaktheid of seksuele handelingen, terwijl dit in Europa het tegenovergestelde is. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Kortom, de onderdrukking van onze negatieve eigenschappen of emoties in de samenleving is een van de grootste belemmeringen op iemands reis naar eigenliefde en authentiek leven. Hoe kun je volledig en van ganser harte accepteren wie je bent als er kanten van jezelf zijn die je te bang bent om te ontdekken?
Begrijp me niet verkeerd, het idee van de 'schaduwzijde' is niet alleen van toepassing op de psychologie. Veel oude sjamanistische leringen, omvatten de voorbereiding op een ziekte of een spirituele dood (door op te stijgen naar je eigen duisternis of 'schaduwzijde'), en herboren te worden in een poging om hen de ervaring en het inzicht te geven om henzelf te genezen en die genezende wijsheid naar de mensen van hun stam te brengen.
Hoe spiritualiteit en religies bijdragen aan de onderdrukking van de schaduwzijde
Dus, afgezien van de ideeën van de samenleving over acceptabel en niet acceptabel gedrag, wat anders veroorzaakt zo'n grote onderdrukking van de schaduwzijde? In feite komt veel ervan eigenlijk uit de eindeloze overvloed aan motiverende leringen die er zijn om je goed te voelen.
Zoals je misschien opgevallen is, is dat veel modern spiritueel en religieus werk draait om naar het "licht" toe te bewegen, het accepteren van het "licht" en het zoeken naar het "licht". Maar door dat te doen, negeren we het geheel van wat het is om mens te zijn! In feite bieden veel van de spirituele en new-age leringen die er zijn een ontsnapping voor degenen die niet verantwoordelijk willen zijn voor zichzelf en hun leven.
Het is begrijpelijk dat de ‘lichte’ energieën gewoonlijk worden vertegenwoordigd door nobele waarden zoals liefde, vrede, vreugde, harmonie en mededogen. Veel spirituele en religieuze bewegingen negeren of veroordelen de duistere elementen zoals woede, wraak, controle, angst, schaamte, concurrentievermogen, jaloezie en lust volledig. Omdat deze donkere kenmerken geassocieerd worden met negativiteit of 'kwaad', worden ze uit angst vermeden en nog dieper in ons begraven. Maar dit is een tragische fout met verschrikkelijke gevolgen.
Hoe meer onze duisternis wordt vermeden, hoe meer het in ons groeit, wachtend als een vulkaan om op elk onverwacht moment uit te barsten.
Het belang van integratie (versus spirituele omzeiling)
Interessant is dat veel zoekers naar spirituele groei denken dat op de een of andere manier alle negatieve eigenschappen in henzelf uiteindelijk getranscendeerd zullen worden als ze 'ontwaken tot hun hogere zelf', 'door hun karma heen werken' of 'meer verlicht worden'.
Maar dit is een vorm van spiritueel omzeilen: spiritualiteit gebruiken om al het ongemakkelijke in ons te vermijden in plaats van het met eerlijkheid en moed onder ogen te zien. Bovendien helpt het feit dat je je naar je schaduwzelf wendt, je om deze losgekoppelde delen van jezelf te omarmen, waardoor meer psychologische en spirituele balans (heelheid) ontstaat. Het ontkennen van je duisternis creëert alleen maar chaos en disharmonie.
Het sleutelwoord hier is 'integratie', dat afkomstig is van het Latijnse woord integratus, wat 'geheel maken' betekent. Een innerlijke kwaliteit integreren is er eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor nemen, in plaats van het af te wijzen of te ontkennen. De voordelen zijn talrijk: gezond verstand, genezing, meer mededogen, kalmte, begrip en heelheid zijn allemaal te vinden in integratie.
Aan de andere kant is het tegenovergestelde van integratie "uiteenvallen" - of gefragmenteerd en in stukken verdeeld. Een persoon die bijvoorbeeld een 'brake down' heeft of 'emotioneel gestoord' is, is iemand die niet met stress kan omgaan en die te veel van zijn persoonlijkheidskenmerken heeft genegeerd, met name Schaduw-kenmerken om normaal te functioneren.
In werkelijkheid kan een gefragmenteerd persoon nooit tegenslagen aan, omdat hij geen volledig centrum heeft en hij het leven altijd vanuit de hoeken van zijn persoonlijkheidsdelen behandelt. Daarom is integratie zo essentieel: het helpt ons weer heel te worden.
De rechter- en linkshandige paden
In esoterische takken van het hindoeïsme, zoals Tantra of westerse esoterische occulte leringen, hebben ze zogenaamde rechts- en linkshandige paden naar het ervaren van Eenheid, Verlichting of het hogere zelf.
Door de geschiedenis heen is links altijd in verband gebracht met duistere, radicale of sinistere elementen. Zelfs de etymologie van het woord ‘sinister’ betekent ‘van de linkerkant’. In moslim-, Chinese, joods-christelijke en zelfs hindoeïstische religies wordt de linkerhand ook geassocieerd met de onreine kant, wat hoogstwaarschijnlijk de reden is waarom sommige van deze culturen het gebruiken om hun ... billen af te vegen!
Tegenwoordig is het 'rechtshandige pad' wat de meesten van ons begrijpen als het streven naar positieve dingen, zoals het overwinnen van persoonlijke tekortkomingen en beperkingen, het zuiveren van onze zonden en al het andere dat ons helpt verbinding te maken met ons 'hogere zelf'. Het linkshandige pad wordt echter geassocieerd met delen in ons die typisch worden bestreden, afgewezen, ontkend, gevreesd, en daardoor wordt het onze grootste innerlijke hindernis, maar tegelijkertijd de sleutel tot onze bevrijding.
De waarheid is dat we beide handen hebben, niet slechts één, en we moeten leren ze op een evenwichtige manier te gebruiken als we proberen een evenwichtig leven te leiden.
Het rechtshandige pad probeert het persoonlijke zelf te verbeteren, zijn tekortkomingen te overwinnen, maar de linkshandige zoekt onderzoek, probeert de schaduw onder ogen te zien in zijn streven naar zelfzorg. Net zoals weergegeven in het oude symbool van Yin en Yang, zal de tweedeling van rechts en links verdwijnen als je beide tegenstellingen in evenwicht brengt.
Persoonlijk denk ik graag dat er eerst duisternis was. In tegenstelling tot licht is duisternis oneindig. Onder elke rots vind je duisternis, maar licht en duisternis hebben elkaar nodig om te ontstaan. Tenzij je leert om eerst die duisternis in jezelf te omarmen, kun je het licht van eigenliefde nooit op een evenwichtige manier nastreven.
Veel rechtshandige new-age leringen spreken over het neigen naar de "hogere chakra's" en het vermijden van de lagere. Op de lange termijn zal dit echter niet erg nuttig zijn. Tenzij de fundering van je huis solide en stabiel is, hoe mooi je het huis ook decoreert en eraan werkt, vroeg of laat zal je huis instorten en afbrokkelen.
13 soorten Schaduwzijde
We dragen allemaal demonen in ons. Soms vangen we een vluchtige glimp van hen op, soms zijn we getuige van ze in volledige frontale chaos, maar voor het grootste deel negeren we hun bestaan en begraven we ze uit angst, schuldgevoel of pure schaamte. Het ontdekken van onze demonen is een essentieel onderdeel van innerlijk werk.
Onze innerlijke demonen zijn er in veel verschillende vormen en variëteiten. Terwijl sommige woester zijn dan andere, lijken andere helemaal niet zo monsterlijk - totdat we later in ons leven de duivelse consequenties oogsten.
Hieronder zijn 13 verschillende schaduws uiteengelegd die je op je pad zou kunnen tegenkomen, gecategoriseerd en ‘gecatalogiseerd’. Sommige overlappen elkaar en vele zijn met elkaar verbonden, wat betekent dat het niet ongebruikelijk is om meer dan een aantal verschillende Schaduwzijden te bezitten:
1. Het egoïstische monster
Oorzaak: primaire angst om “niet goed genoeg te zijn”; niet bestaand, niemand zijn. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: arrogantie, egocentrisme, pompeusheid, onachtzaamheid, genotzucht, narcisme, buitensporige trots.
2. Het neurotische monster
Oorzaak: angst voor het leven, voor anderen en voor zichzelf; verlangen om de controle terug te krijgen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: paranoia, obsessiviteit, achterdocht, kieskeurig, veeleisend, masochistisch, dwangmatig gedrag.
3. Het onbetrouwbare monster
Oorzaak: angst voor het leven in het algemeen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: geheimzinnig, impulsief, lichtzinnig, onverantwoordelijk, bedrieglijk, onbetrouwbaar.
4. Het emotioneel onstabiele monster
Oorzaak: basisgevoel van ‘niet van te houden’ en machteloos; reactie op onopgeloste emotionele pijn. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: humeurig, melodramatisch, manipulatief, huilerig, over-emotioneel, impulsief, veranderlijk.
5. Het controlerende monster
Oorzaak: fundamenteel wantrouwen in het leven, gevoelens van verlatenheid en 'niet goed genoeg zijn'. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: achterdochtig, jaloers, bezitterig, bazig, obsessief.
6. Het cynische monster
Oorzaak: bescherming tegen te kwetsbaar voelen. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: negatief, overkritisch, neerbuigend, haatdragend, chagrijnig.
7. Het toornige monster
Oorzaak: angst voor anderen, wantrouwen in het leven, gesloten hart. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: meedogenloos, wraakzuchtig, bitchy, opvliegend, twistziek.
8. Het starre monster
Oorzaak: angst en afwijzing van het onbekende, chaos en ego-dood. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: gespannen, intolerant, racistisch, seksistisch, bekwaam, homofoob, koppig, compromisloos, onbuigzaam, bekrompen.
9. Het glibberige monster
Oorzaak: wantrouwen in het leven, anderen en zichzelf. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: oppervlakkig, geslepen, inconsistent, sluw, listig.
10. Het nonchalante monster
Oorzaak: begraven verdriet, angst en schaamte (gevoelloosheid is een verdediging). Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: emotioneel afstandelijk, afstandelijk, onverschillig, apathisch, ongeïnteresseerd.
11. Het perverse monster
Oorzaak: onderdrukte seksuele energie, mogelijk onopgeloste kinderwonden. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: sadistisch, wellustig, verdorven, corrupt.
12. Het laffe monster
Oorzaak: angst, ongeloof in zichzelf. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: willoos, timide, angstig.
13. Het naïeve monster
Oorzaak: weigering om op te groeien, gebrek aan individuatie ego. Deze persoon vertoont de volgende kenmerken: kinderachtig, kleinzielig, onvolwassen, onlogisch, eenvoudig van geest, nietsdoend.
Met hoeveel van deze innerlijke monsters kun je je identificeren? Houd in gedachten dat deze lijst alleen de donkere kant van de schaduw onderzoekt, niet de lichte kant (waar de positieve onderdrukte eigenschappen van onze natuur begraven liggen).
Omarm je schaduwzijde
Onze reis van zelfrealisatie lijkt een beetje op Dante's Inferno.
Voordat we uit de 'hel' komen, moeten we door de diepten van onze innerlijke duisternis lopen. Veel religies symboliseren deze ervaringen goed. Twee beroemde voorbeelden zijn het geval van Jezus die Satan in de woestijn onder ogen moest zien en Boeddha's ontmoeting met Mara (de boeddhistische satan) voordat hij spiritueel ontwaakte.
Met het omarmen of integreren van je schaduwzelf, wordt niet bedoeld om je over te geven aan enig verlangen dat in je opkomt.
Als je je bijvoorbeeld aan je woede overgeeft, zal dit eenvoudigweg resulteren in meer woede. Door je innerlijke duisternis te omarmen, bedoel ik dat het nodig is dat je het “accepteert”. Als je je duisternis accepteert, kun je de verantwoordelijkheid voor jezelf nemen, en als je eenmaal een van deze duistere eigenschappen echt erkent in plaats van ze te vermijden, zullen ze plotseling geen controle over je hebben.
Eerlijkheid en moed zijn cruciaal
Door eerlijk te zijn tegen onszelf en onze schaduwelementen te accepteren, worden we vrijgemaakt om echt getuige te zijn van de onbekende gebieden van onze geest, waardoor we kunnen zien dat we niet deze elementen zijn, maar gewoon gedachten, gevoelens en drijfveren bezitten die komen en gaan. Je kunt niet simpelweg "voorbij haat" gaan als je niet eerst aan jezelf toegeeft dat je inderdaad haatgevoelens bezit.
Om onze eigenliefde volledig te ervaren, moeten we leren eerlijk onze schaduwzelven onder ogen te zien en moedig in de donkere, troebele wateren van het onbekende te reizen. Anders, elke keer dat we andere mensen veroordelen vanwege hun schaduweigenschappen, veroordelen we in wezen ons hypocriete zelf in het proces.
Een heel en evenwichtig zelf is een verzoening van alle delen, een innerlijke eenwording.
Het is geen toegeven aan de duistere delen van onze natuur, maar een aanvaarding en directe ervaring ervan in het licht van opmerkzaam bewustzijn en diepe eerlijkheid. Dit is het tegenovergestelde van vele traditionele spirituele methoden die zichzelf ontkennen om het zelf te onderwerpen, te ontkennen of ascetisch te disciplineren. Anders leven, is authentiek zijn. En om authentiek te zijn, moeten we alle delen van ons innerlijk onder ogen zien en omarmen - dat wat cultureel ongewoon of bizar is.
Er zijn versterkende kwaliteiten verborgen in de schaduwzijde
Het is verbazingwekkend om te beseffen dat de alledaagse kenmerken van mensen vaak sociaal aanvaardbaar zijn.
In wezen worden alle 'primitieve' eigenschappen in ons naar de schaduw gestuurd, maar tegelijkertijd worden alle creatieve, unieke, innovatieve en verschillende kwaliteiten in ons ook opgesloten in de schaduw omdat ze sociaal niet acceptabel zijn.
Het verkennen van je duisternis is niet noodzakelijk allemaal kommer en kwel. Sterker nog, je zult waarschijnlijk verrast zijn door de eindeloze reeks creatieve en interessante dingen die je tegenkomt en die jarenlang in het geheim zijn weggestopt.
Je Schaduwzijde accepteren en omarmen is weer 'HEEL' worden en zo een glimp opvangen van hoe authentieke 'heiligheid' voelt.
Anderen keken ook naar:
Spirituele Thema's
Deel ons op: